Siirry suoraan sisältöön

Yksi IVA-ohjelmaan osallistuneista yrityksistä on lasten ja nuorten mielen taitoihin keskittyvä ONIT Sport. Yritys sai alkunsa muutama vuosi sitten, kun pitkän uran lastensuojelussa ja psykoterapeuttina tehnyt Laura Andelin pohti kollegoineen, miten voisi parhaiten tukea lasten mielen taitojen kehittymistä.

– Mielen taidot ovat yhtä tärkeitä kuin kehon taidot, Andelin painottaa.
– Oivalsimme, että urheilu on luonnollinen keino tavoittaa lapset, sillä liki 70 % lapsista ja nuorista on jollain tavalla mukana urheilutoiminnassa, hän taustoittaa.

Tiimi ryhtyi miettimään keinoa, joka olisi kustannustehokas, alueriippumaton ja saatavilla kaikille lapsille seurasta, seuran koosta tai varallisuudesta riippumatta. Näin syntyi MIND@sport-sovellus, josta rakennetaan parhaillaan myös kansainvälisille markkinoille sopivaa versiota.

IVA Laura Andelin Onit SportLaura Andelin perusti Onit Sportin, koska haluaa tukea lasten ja nuorten mielen taitojen kehittymistä.

Rohkeutta ja verkostoja

Andelin kehuu vuolaasti IVA-mentoreita ja muita osallistujia.
– Heti alussa mentorit tekivät selväksi, että he ovat meidän puolellamme. Sama luottamuksen tunnelma vallitsi osallistuneiden yritysten kesken – kaikki kannustivat toisiaan ja iloitsivat onnistumisista, Andelin kuvaa.

– Kun luottamus on syntynyt, on paljon helpompi heittäytyä mukaan olemaan avoin uusille ajatuksille ja ideoille, joita viikon aikana tuli.

Andelinin mukaan IVA-viikko onkin ollut silmiä avaava kokemus ymmärtää, miltä oma tuote näyttää kansainvälisten mentoreitten lasein.
– Meillä suomalaisilla on usein mentaliteetti, että mennään leuka rinnassa hiljalleen ja hissukseen. Olen saanut valtavasti rohkaisua siihen, että me osaamme ja meillä on huikea tuote, jolla voidaan edetä rohkeasti kansainvälisille markkinoille. Ja nyt uskallan myös sanoa sen ääneen, Andelin iloitsee.

“Näinhän se pitäisikin tehdä”

Andelinin mukaan IVA:an hakeutuvilla startupeilla on hyvä olla aito palo vaikuttaa suuremmalla tasolla kuin Suomessa sekä lisäksi jo jonkin verran kilometrejä takana.

– Sopivasti kilsoja, mutta ei liian valmis suunnitelma, hän tarkentaa.

Tämä siksi, että yrityksen pitää olla myös joustava ja valmis vaihtamaan näkökulmaa.
– Tässä ravistellaan hyvällä tavalla omia ajatuksia. Pitää olla kyky ymmärtää erilaisia tapoja ajatella ja tarvittaessa kyky muuttaa omia suunnitelmiaan. 

Myös Andelin sai IVA-viikon aikana oivalluksia, joiden seurauksena ONIT:in go-to-market-suunnitelma meni uusiksi.
– Otettiin suunnitelma pöydälle, pureskeltiin ja sisäistettiin se uusiksi ja pitchattiin sen kautta. Samalla oma ajattelu lähti muuttumaan. Ymmärsin, että näinhän se pitäisikin tehdä, Andelin kuvailee prosessia.

Suomi on pilottimaa, sen jälkeen kv-markkinoille

Suomi on ONIT:ille tärkeä pilottimaa, joka luo pohjan myös kv-kasvulle. Andelin korostaa, että vaikuttavuus syntyy yhteistyöstä.
– Tavoitteemme Suomessa on rakentaa vahva verkosto ja saada mukaan paljon joukkueita, seuroja ja lajiliittoja. On keskeistä, että tämä tehdään yhdessä, hän painottaa.

– Yksin ei kukaan muuta tulevaisuutta, mutta yhdessä saadaan ihmeitäkin aikaan.

MIND@sport-sovelluksen uusi, kv-markkinoille soveltuva versio julkaistaan syyskuussa.
– Vuoden lopussa aloitamme testaamiset valittujen kohdemaiden kanssa ja kartoitamme, millainen malli sopii kv-markkinoille.

ONIT on tällä hetkellä Andelinin mukaan “hyppyrin nokalla” – sopivien rahoittajien myötä valmiina kv-hyppyyn.
– Nyt tarvitsemme ihan ehdottomasti rahoitusta. Erityisesti etsimme rahoittajia, joilla on kv-markkinaan liittyvää EdTech osaamista, mitä meiltä puuttuu, Andelin täsmentää.
– Olemme vielä ensimmäisiä markkinoilla. Meidän hetkemme on nyt!

 

Impact OS sai selkeyttä myyntipitchiin

IVA2023 Klaus MatilainenOsallistuminen IVA-ohjelmaan oli Klaus Matilaisen yritykselle Impact OS:lle ajankohtainen, sillä yrityksellä on parhaillaan rahoituskierros käynnissä.

Kun Klaus Matilainen vuonna 2017 perusti AskKaukon, visio tekoälyavusteisesta kestävän kehityksen työkalusta tuntui vielä kaukaiselta. Nykyisin Impact OS -nimellä kulkeva alusta auttaa yrityksiä arvioimaan tuotteidensa, palveluidensa tai investointihankkeittensa vastuullisuusvaikutuksia ympäristön, yhteiskunnan ja talouden näkökulmasta. 

– Tällä hetkellä vasta 1 % listaamattomista yrityksistä raportoi vastuullisuudestaan, Matilainen mainitsee. 

Impact OS -alustalla on kaikille yrityksille suunnattuja ilmaisia työkaluja oman nykytilan määrittelyyn ja raportointiin, sekä maksullisia palveluja esimerkiksi toimitusketjujen ESG-datan käsittelyyn ja visualisointiin.

Tarkkuutta tekemiseen, rentoutta esiintymiseen

Viikon bootcampillä ehti tapahtua paljon uudelleenajattelua. Vielä tiistaina Matilainen yritti ujuttaa uusia ajatuksia vanhoihin materiaaleihin.
– Keskiviikkoaamuna laitoin kaiken atomeiksi ja aloin kirjoittaa valkoisille slideille uutta tarinaa, hän nauraa. –  Oli aikamoinen matka, mutta olen todella tyytyväinen lopputulokseen ja iloinen, että tein sen juuri tällä tavalla.

Tärkeimmäksi opiksi Matilainen nostaa omaa, kaikkea tekemistä läpileikkaavan tarkkuuden, jota sovellettiin esimerkiksi go-to-market-strategiaan ja oman position kirkastamiseen. 

Oppia on tullut myös uskallukseen jättää asioita sanomatta.
– Tutkijaluonteisena minulla on taipumusta detaljeihin. Seitsemän minuutin sijoittajapitchissä ei kuitenkaan voi eikä kannata sanoa kaikkea, vaan pitää tunnistaa kohderyhmälle oleelliset ja kiinnostavat kulmat ymmärrettävästi, hän kertoo.

– Päälinjoihin keskittyvä kokonaisuus sopii myös paremmin omaan rauhalliseen puhetempooni, jolloin pitchaukseen tulee rentoutta ja luontevuutta – se tuntui jopa ihan mukavalta, Matilainen analysoi. 

Hän aikoo jatkossakin pitää kiinni seitsemän minuutin esitysmuodosta ja viedä sen osaksi yrityksen omaa myyntikulttuuria.
– Kilpailu ei ollut tärkeintä tässä, mutta olen tyytyväinen omaan esitykseeni ja siihen, että pystyin hyvään suoritukseen ihan omana itsenäni, kakkossijan IVA-kilpailussa napannut Matilainen pohtii.

Tavoitteena tuplata tiimi

Sekä suurten yritysten työkaluksi suunniteltua Black Swan Initiative’a että kaikille avointa freemium-palvelua on valmisteltu tiiviisti kevään ajan. Lanseeraus tapahtuu lomakauden jälkeen. 

Alkuvaiheessa markkinaa kasvatetaan Suomessa ja Ruotsissa.
– Suomalaisten ja ruotsalaisten yritysten toimitusketjujen kautta odotamme tuotteen skaalautuvan myös kaukomarkkinoille, Matilainen kertoo.

Tällä hetkellä seitsemän henkilöä työllistävä yritys tavoittelee myös noin miljoonan euron venture capital -kasvurahoitusta, joka mahdollistaisi kehitys- ja myyntitiimin tuplaamisen. 

Luvassa olikin käytännön harjoituksia bootcampin opeista heti seuraavalle viikolle sovituissa rahoitusneuvotteluissa. 
– Odotan innolla, että pääsen vetämään uuden seitsemän minuutin pitchin, Matilainen nauraa.

IVA2023 ryhmäkuvaVoisiko International Venture Academy olla sinun yrityksesi seuraava steppi?
Lue lisää ohjelmasta!