Siirry suoraan sisältöön

Kasvu Open kausi 2021 keräsi yli 500 yrityksen hakemuksen Kasvu Open sparraukseen. Business Jyväskylä on kumppanina Digital Health -kasvuteemassa, jossa mukana lähes 60 yrityksen kasvusuunnitelmat.

Digital Health -kasvupolulla haastetaan pohtimaan skaalautuvuuden ja vaikuttavuuden kysymyksiä omassa liiketoiminnassa

Business Jyväskylä on Kasvu Open valtakunnallisena kumppanina mukana Digital Health -kasvuteemassa, jossa on mukana lähes 60 yritystä kasvusuunnitelmineen. Kasvupolulle valitaan mukaan 20 yritystä.

– Tarjolla on sparrausta yrityksen kasvun haasteisiin ja yritykset pääsevät esittelemään omat ratkaisunsa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Haluamme törmäyttää terveyden ja hyvinvoinnin innovatiivisia yrityksiä sijoittajien ja kokeneiden yritysjohtajien kanssa, kertoo Nina Rautiainen Business Jyväskylästä.

Aikaisempina vuosina Future Health & Wellbeing -nimellä kulkenut kasvupolku on uudistunut. Uudelle Digital Health -kasvupolulle etsittiin mukaan yrityksiä, joiden liiketoiminta kytkeytyy esimerkiksi terveysteknologiaan, kliiniseen tutkimukseen, suorituskyvyn mittaamiseen, terveysturvallisuuteen tai yleisesti ihmisten hyvinvoinnin lisäämiseen. Kumppaneina ovat Business Jyväskylä, Varma ja Nordea.

Vuoden 2021 Kasvu Open kauden tilannekuvan löydät täältä.

Datan ja läpinäkyvyyden rooli kasvussa

Kasvu Openin julkaisemassa Kasvun trendit -raportissa huomioitujen 660 yrityksen usko omaan kasvuun on kova. Kolmen seuraavan vuoden aikana tutkimukseen osallistuneet yritykset haluavat lähes nelinkertaistaa nykyisen liikevaihtonsa. Uusia työpaikkoja he laskevat luovansa samana ajanjaksona liki 9 000. Uskoa ja uskallusta siis löytyy. Mistä löytyy skaalautuvuuden kaava?

Datan ja analytiikan merkitys osana yrityksen kasvustrategiaa ottaa tällä hetkellä huomattavia harppauksia eteenpäin. Datan hyödyntäminen vaatii yrityksiltä uusien teknologioiden käyttöönottoa ja samalla entisten liiketoimintamallien uudistamista. Scale-up-yritysten kehityskohteissa se on noussut kahdessa vuodessa sijalta 13 sijalle 7.

Entä voiko yritys kasvaa ja luoda hyvinvointia samanaikaisesti? Voiko liiketoiminta olla sekä kannattavaa että kestävää? Pohjoismaiseen tutkimuksen tulos on yksiselitteinen: 98% yrityksistä pystyivät molempiin. Tutkimukseen osallistui osallistui yli 1000 yritystä Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Lue koko julkaisu State of Nordic Impact Startups Report 2020 Finnish Business Angel Networkin sivuilta.

“SKAALAUTUVUUTTA JA KASVUA ETSITÄÄN DATAN AVULLA, SAMALLA KUN YRITYKSEN liiketoiminnan läpinäkyvyys korostuu”

Samalla kun yritykset pyrkivät hyödyntämään dataa entistä voimakkaammin kasvussaan, on selvää, että liiketoiminnan läpinäkyvyys korostuu entisestään. Yhä useammat yritykset päätyvät kriittiseen julkiseen tarkasteluun liiketoiminnan ympäristöarvojen, henkilöstöjohtamisen tai eettisyyden näkökulmasta. Pelkkä kasvu ei riitä, sen on oltava myös kestävällä tavalla saavutettua. Eettisyyteen, kestävyyteen ja skaalautuvuuteen pureudutaan myös tulevalla Digital Health -kasvupolulla valittujen kahdenkymmenen yrityksen kanssa.